Siirry sisältöön
STR Nordic - Ett starkare liv.
STR Nordic - Ett starkare liv.
Nainen pitelee omenaa

Kan känslor regleras genom att äta?

Tröstmat äts när man vill ha något bekant och, som namnet antyder, tröstande. Comfort food gör ingen besviken och ger inga obehagliga smakupplevelser. För vissa är tröstmat choklad och godis, för andra är det en mat som är bekant från barndomen. Tröstmat förknippas vanligtvis med känslomässigt ätande, vilket ses som en mycket negativ dålig vana. Men är känslomässigt ätande bara en dålig sak att bli av med?

Saken kan närma sig genom att titta på de mekanismer som är inbyggda i en person. Många faktorer påverkar en persons humör och tillstånd. Om du tänker med sunt förnuft är det förståeligt att det är bra att ha en balans i livets olika områden, så att sinnet också kan må bra.

Ovanifrån av en kvinna med anteckningsblock

Många människor besväras av en alltför full kalender och stress upplevs som fysisk utmattning.

Mental och fysisk uthållighet går hand i hand. Och det är därför som till exempel träning och allmän aktivitet upplevs som något som lyfter stämningen. Detta är också ett undersökt faktum. Träning frisätter njutningshormoner i den mänskliga hjärnan. Men hur är det med maten?

En bra kost hjälper naturligtvis till att klara av fysiska ansträngningar, eftersom kroppen behöver tillräckligt med energi för sina aktiviteter. En mångsidig kost och de näringstillskott som stödjer den ger kroppen de ingredienser den behöver för normala funktioner.

Att skarpt skilja aspekterna av en persons fysiska och psykiska välbefinnande från varandra fungerar inte, eftersom en person är en helhet där nästan allt påverkar allt.

Även om det är svårt att definiera var känslor finns hos en person är det ganska uppenbart att vi behöver en fungerande hjärna för att tänka. Hjärnans välbefinnande påverkas bland annat av ett tillräckligt intag av fettsyror, eftersom detta tänkande organ i vårt huvud till stor del består av fett. Å andra sidan behöver vi hjärnan och tankeförmågan för att reglera känslor och göra val.

Chokladkakor är frestande


Om sinnet är i jorden kan vi bestämma om vi äter den där alltid frestande chokladdrömmen eller vad vi gör.

Att äta som ett sätt att reglera känslor rekommenderas inte, eftersom känslor vanligtvis leder oss till ohälsosamma alternativ. I det här fallet agerar personen spontant och impulsivt. Önskemål är ett budskap från hjärnan att något behövs. Och det är här många pinkoos beger sig direkt mot butikens godishylla.

Handlingen förklaras av det faktum att hjärnan har lärt sig att socker ger njutning. Socker höjer blodsockret snabbt, vilket upplevs som uppfriskande och behagligt. Detta ger dock ingen långsiktig lindring och hjärnans budskap om att behöva socker förstärks. En sådan cykel leder uppenbarligen inte till ett ökat välbefinnande.

Lösningen är inte nödvändigtvis att försöka tysta känslorna.

Vår kropp är klok i den meningen att den kommunicerar till oss om våra behov. Så om du känner för att äta choklad efter en dålig dag, känn dig inte skyldig över det. Att vilja trösta sig själv och få glädje är inte en dålig sak. Men var och hur man söker nöje är den viktigaste frågan.

Vi kan lära våra hjärnor att gilla nya saker. När ohälsosam tröstmat kommer att tänka på kan vi välja något näringsrikt. Så småningom blir den nya reaktionsmodellen starkare och personen börjar längta efter saker som har gynnsamma konsekvenser för välbefinnandet. Självklart kräver processen tålamod och vänlighet.

Efter ansträngningen kan vi dock lita på att våra nya tankar leder oss på en sund väg. I framtiden kommer du att välja naturligt hälsosamma rätter som tröstmat. Visst är det bra att komma ihåg att man inte ska äta morötter per kilo. Det vill säga måttlighet i allt.

En kvinna med en morot i munnen


I en idealisk situation äter en person mat från vilken han får de näringsämnen han behöver och tycker också om att äta den.

Mat kan bli en källa till njutning vid varje måltid, istället för att använda mat för att tysta negativa känslor. Så ett hälsosamt förhållande till mat betyder inte att vi inte ska njuta av mat, utan snarare att vi möter vår kropps och själs behov genom att göra kloka val.

De som äter näringsrik mat har en bra utgångspunkt för att överleva livets stormar och känslovågen, eftersom hjärnan då har tillräcklig kapacitet att fundera över vad som orsakar känslornas turbulens. Mat kan därför skapa balans i ditt känsloliv på lång sikt, istället för att tillgripas när behovet är som störst.

I det här fallet skulle man till och med kunna säga, naturligtvis på ett spetsigt sätt, att man kan och bör använda mat för att reglera sina känslor.

Källor:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20329590/

https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/exercising-to-relax

Letar du efter hälsosam komfortmat? Se artikeln om hälsosamma godsaker här .

Edellinen artikkeli Mocktail x 3
Seuraava artikkeli Havregrynsbröd

Jätä kommentti

Kommentit hyväksytään ennen julkaisua

* Vaaditut tietokentät