Siirry sisältöön
STR Nordic – Ett starkare liv.
STR Nordic – Ett starkare liv.
Nainen kädessään valkoinen biotiinitabletti

Ravintolisien imeytyvyys

Jokainen ravintoaine käyttäytyy kehossa eri tavalla. Saat parasta vastinetta rahoillesi ottamalla ravintolisät maksimoimalla niiden sisältämien ravintoaineiden imeytymisen. Mutta mikä sitten vaikuttaa imeytymiseen?

Ravintoaineen tyyppi ja ominaisuudet

Usein ensimmäisenä mieleen tuleva ravintoaineiden imeytymiseen vaikuttava seikka on vitamiinien vesi- tai rasvaliukoisuus. Moni ottaa ravintolisät aamulla veden kanssa. Se on hyvä tapa, koska vesiliukoiset vitamiinit tarvitsevat vettä imeytyäkseen.

Vesiliukoisten vitamiinien käyttö on helppoa ja huoletonta, sillä keholta käyttämättä jääneet aineet kulkeutuvat ylimääräisinä virtsan kautta ulos. Yliannostuksen riski on siis hyvin pieni. Toisaalta tämä tarkoittaa sitä, että näitä ravintoaineita tulisi saada päivittäin. Vesiliukoisia vitamiineja ovat B-vitamiinit ja C-vitamiini.

Rasvaliukoisia vitamiineja ovat A-,D-,E- ja K-vitamiinit. Nämä tarvitsevat rasvaa imeytyäkseen eli ne kannattaa ottaa ruoan kanssa. Ruoan tulisi sisältää jonkin verran rasvaa. Rasvaa ei kuitenkaan tarvita suurta määrää ja sen on hyvä olla pehmeää laatua eli esimerkiksi ekstraneitsytoliiviöljyä

Mies aamupalalla

Onko väliä milloin ravintolisät ottaa?

Ravintolisiä ei tarvitse ottaa aina aamulla. Etenkin, jos ei syö suurempaa aamupalaa, koska tyhjään vatsaan ottaminen saattaa ärsyttää herkkävatsaisia. Ravintolisät voi ottaa aivan hyvin vaikkapa lounaalla. Toki aamu on monelle luontevin ajankohta ja se helpottaa muistamista. 

Ruoansulatukseen vaikuttavat ravintolisät otetaan yleensä päivän pääaterian yhteydessä, joko sitä ennen tai sen jälkeen. Esimerkiksi maitohappobakteerit kannattaa ottaa aterian yhteydessä, ettei vatsalaukun suolahappo tuhoa niitä.

Joistakin ravintolisistä saa parhaimman hyödyn jakamalla annoksen kahteen osaan, joista toinen otetaan aamulla ja toinen illalla. Näin varmistetaan tasainen vaikutus ympäri vuorokauden. Hyvä esimerkki tällaisesta tuotteesta on rohtokoisio eli ashwagandha, joka vaikuttaa energisyyteen ja toisaalta rauhoittaa.

Magnesium kannattaa ottaa illalla, sillä se saattaa lievästi väsyttää. Illalla otettuna tämä vaikutus on tervetullut ja saattaa auttaa unen saannissa. Paras aika magnesiumille on alkuilta, koska tällöin rauhoittava vaikutus ehtii tapahtua ennen nukkumaan menoa. Magnesium on vesiliukoinen, joten se kannattaa ottaa veden kera. 

Raskaanaolevan kannattaa ottaa raskausajan ravintolisät illalla, mikäli hän kärsii pahoinvoinnista.

Ruoan kanssa vai ilman?

Kalsiumia sisältävät valmisteet kannattaa ottaa yleensä ruoan kanssa. On järkevää välttää oksaalihappoa sisältävien ruokien, kuten raparperin ja pinaatin nauttimista samaan aikaan. Myös runsaat määrät täysjyväviljaa tai palkokasveja samalla aterialla voivat heikentää kalsiumin, magnesiumin, sinkin ja raudan imeytymistä niissä olevan fytaatin takia.

Rautaa sisältävät ravintolisät kannattaa ottaa tyhjään mahaan c-vitamiinipitoisen mehun kanssa. Jos tämä ei sovi vatsalle, niin sitten sen voi ottaa aterioiden välissä. Rautaa ei kuitenkaan kannata ottaa kofeiini tai kalsiumpitoisen juoman kanssa, eikä edes kofeiinittoman kahvin, teen tai kaakaon kanssa sillä niiden fenoliset yhdisteet heikentävät imeytymistä.

Sinkkiä ja rautaa ei kannata ottaa yhtä aikaa, koska rauta saattaa heikentää sinkin imeytymistä. Runsas hikoilu erittää sinkkiä enemmän kehosta, joten jatkuvasti hikoileva saattaa kokea sinkkilisän hyödyllisenä. Sinkki ei myöskään varastoidu elimistöön, joten päivittäinen saanti ruoasta on olennaista. 

Nainen ja Suomen Terveysravinnon Monivitamiini

Miten ottaa monivitamiini ja muut yhdistelmätuotteet?

Useita ominaisuuksiltaan erilaisia ainesosia sisältävien yhdistelmätuotteiden kohdalla on väistämättä tehtävä kompromissi. Esimerkiksi monivitamiinituote sisältää useita ravintoaineita, mutta useinkaan ei kovin suurta määrää mitään niistä.

Siksi on hyvä miettiä haluaako tehostaa ravintoaineiden imeytymisen ottamalla mieluummin useampia täsmätuotteita, jotka sisältävät enemmän vaikuttavia aineita. Ja samalla jokaisen ainesosan imeytymiseen voi vaikuttaa paremmin.

Lopulta jokaisen keho on ainutlaatuinen imeytymisen suhteen. Laadukkaan tuotteen imeytyminen on suhteellisen hyvää tilanteesta riippumatta. Omaa mielenterveyttään ei kannata menettää siinä, että orjallisesti noudattaa tiettyä kellontarkkaa kaavaa. Tärkeintä on käyttää ravintolisiä päivittäin 😊

Edellinen artikkeli Luomua vai tavallista?
Seuraava artikkeli 5 tärkeää asiaa ravintolisien käytöstä

Jätä kommentti

Kommentit hyväksytään ennen julkaisua

* Vaaditut tietokentät