Siirry sisältöön
STR Nordic - Ett starkare liv.
STR Nordic - Ett starkare liv.
Riisiproteiinia ja koripallon pelaaja

Mitä proteiineista on hyvä tietää?

Proteiinit eli valkuaisaineet ovat välttämätön osa ihmisen kehoa ja niitä tarvitaan elimistön kaikkien solujen toiminnassa. 

Proteiinit koostuvat aminohapoista.

Ihmisen ruoasta tarvitsemia aminohappoja kutsutaan välttämättömiksi aminohapoiksi, koska elimistö ei niitä itse tuota. Välttämättömiä aminohappoja on mahdollista saada laadukkaasta proteiinilisästä.

Proteiinilisien kohdalla kannattaa kiinnittää huomiota aminohappokoostumuksen lisäksi valmistusprosessiin. Valmistusprosessi nimittäin vaikuttaa lisän imeytyvyyteen.

Proteiinijauhe on kätevin tapa lisätä proteiinin saantia.

Jauhe sekoittuu hyvin juomiin ja sitä voi käyttää ruoanvalmistuksessa. Jauhetta käytettäessä on myös helppoa hallita proteiinimäärää ruokavaliossa.

Proteiinilaaduissa on eroja.

Jauheiden kohdalla kannattaa testata olemassa olevat vaihtoehdot, jotta löytää omaan ruokavalioon sopivan lisän.

HERAPROTEIINI

Heraproteiini suodatetaan herasta, juustonvalmistuksen sivutuotteesta. Heraproteiini on erittäin laadukas vaihtoehto proteiinilisäksi, koska sen aminohappoprofiili on kattava. Heraproteiini sisältää lihasten kasvuun tarvittavia haaraketjuisia BCAA-aminohappoja.

Aminohappojen lisäksi heraproteiini sisältää luonnostaan useita kivennäisaineita.

Heraproteiineista kannattaa valita vaihtoehto, josta laktoosi ja kaseiini on pilkottu. Tämä tekee heraproteiinista vatsalle mielyttävämpää.

RIISIPROTEIINI

Riisiproteiinin kohdalla kannattaa tarkistaa sen valmistusmenetelmä, sillä idätetyn riisin aminohappokoostumus on merkittävästi parempi.

Riisiproteiini on neutraalinmakuista, vegaanista eikä se sisällä allergisoivia ainesosia. Tämän takia riisiproteiini sopii useimmille.

HERNEPROTEIINI

Herneproteiinilla on kasviproteiiniksi erittäin hyvä 16 aminohapon koostumus. Herneproteiinissa on erityisen paljon glutamiinia ja se sisältää myös rautaa.

Herneproteiini on etenkin vegaanista ruokavaliota noudattavalle erinomainen vaihtoehto. 

KASVIPROTEIINISEKOITUKSET

Vegaanista ruokavaliota noudattavalle tai muuten vain kasviperäistä proteiinia etsivälle erinomainen vaihtoehto ovat eri kasviperäisiä proteiineja sisältävät sekoitukset. Esimerkiksi riisi-, herne ja hamppuproteiineja yhdistämällä päästään monipuolisempaan aminohappoprofiiliin.

Makuvaihtoehdot tuovat vaihtelua.

Proteiinijauheen raaka-aineen lisäksi on mahdollista valita joko maustamaton tai maustettu jauhe.

Maustamaton proteiinijauhe sopii luonnollisesti monipuolisempaan käyttöön. Toisaalta valmiiksi makeutettu ja maustettu jauhe ei vaadi lisämakua esimerkiksi smoothien tai pannukakkujen raaka-aineena.

Olemassa olevista vaihtoehdoista erityisesti vaniljan makuiset proteiinijauheet ovat monien suosikkeja.

 

Haluan tutustua Foodinin laadukkaisiin proteiinijauheisiin!

 Kyllä, kiitos!

Tämä artikkeli on tuotettu yhteistyössä lisäravinnealaan erikoistuneen Terveempi.fi-sivuston kanssa.

Edellinen artikkeli Onko ravintolisistä hyötyä lapsille?
Seuraava artikkeli 4 ihollesi ja hiuksillesi tärkeää ravintoainetta

Jätä kommentti

Kommentit hyväksytään ennen julkaisua

* Vaaditut tietokentät