Siirry sisältöön
STR Nordic - Ett starkare liv.
STR Nordic - Ett starkare liv.
Nuori nainen-kaunis iho

4 näringsämnen som är viktiga för din hud och hår

Huden och håret regenereras då och då, och därför är det viktigt att få i sig tillräckligt med lämpliga ingredienser från kosten för regenerering.

Hårsäckar använder mineraler, vitaminer och proteiner som erhålls från mat och lagras i kroppen i produktionen av nytt hår. Samma sak händer med nya hudceller i de djupare lagren av mänsklig hud.

1. SELENIUM

Selen är ett mineral som i studier har visat sig ha en positiv effekt på hår och naglars hälsa. Selen behövs särskilt för produktion av nytt hår.

2. JOD

Jod är ofta förknippat med sköldkörtelns funktion, men det påverkar också hudens välbefinnande. Jod är ett mineral som hjälper huden att hålla sig frisk och elastisk.

3. BIOTIN

Biotin eller vitamin B7 är ett viktigt vitamin för människokroppen. Biotin är viktigt för hud och hår, men även för naglar. Mat innehåller bara en liten mängd biotin, och det är också vattenlösligt, så ett biotintillskott kan vara nödvändigt.

    4. KOLLAGEN

    Kollagen är ett protein som produceras av mänskliga organ som en del av stödjande vävnader. Kollagenproduktionen minskar dock med åldern, så att konsumera det som kosttillskott är motiverat.

    Kollagen bör tas tillsammans med vitamin C , eftersom kroppen behöver vitamin C för att använda kollagen. De bäst absorberade kollagenprodukterna är produkter som innehåller kollagenpeptider, dvs hydrolyserat kollagen, eftersom deras kollagen redan har hackats i mindre bitar.

    Kom också ihåg dessa:

    Andra viktiga ingredienser som påverkar hudens och hårets välbefinnande är fettsyror av god kvalitet. Bra källor till fettsyror är vegetabiliska oljor av hög kvalitet, nötter och frön. Utmärkta oljor inkluderar extra virgin olivolja , hampaolja och kokosnötsolja .

    Hår och hud gynnas av oljan som erhålls från mat, men dessa oljor kan även användas externt för skönhetsvård. Oljan som appliceras på ren hud mjukgör och återfuktar huden. Inom hårvård ökar oljor glansen och hjälper till att skydda håret mot torrhet.

    Det finns flera hälsofördelar med att använda nötter och frön. Av nötterna kombineras speciellt macadamianöten ofta med hårvård, och det är inte konstigt att den har en särskilt hög mängd viktiga omega-fettsyror.

    Nöttyper och frötyper bör varieras och användas mångsidigt, eftersom varje typ innehåller en unik sammansättning av mineraler, vitaminer och fettsyror.

    Jag vill lära mig mer om hud- och hårvårdsprodukter!

     Ja tack!

    STR Nordic – Ett starkare liv

    Edellinen artikkeli Vad är bra att veta om proteiner?
    Seuraava artikkeli Med åldern betonas vikten av alfaliponsyra

    Jätä kommentti

    Kommentit hyväksytään ennen julkaisua

    * Vaaditut tietokentät