Siirry sisältöön
STR Nordic - Ett starkare liv.
STR Nordic - Ett starkare liv.
Nainen oranssissa riippukeinussa

Hur mår du?

En persons humör och känslomässiga tillstånd varierar mycket under dagen. Allt detta uppmärksammas ofta inte. Att träna medvetenhet hjälper till att bättre känna igen vad sinnet och kroppen behöver. Detta kräver inte timmars meditation, men en kort andningsövning sänker pulsen, lugnar sinnet och klargör tankarna.

1. Känn din kroppsövning

Hitta en bekväm position sittande eller liggande. Blunda och fokusera på andningen. Börja med att vara uppmärksam på dina tår och fötter först. Observera vad du känner: värme, kyla, smärta, irritation eller spänning? Stanna vid varje del av kroppen i cirka 20 sekunder och fortsätt från fötterna till toppen av huvudet.

Poängen är inte att tänka på orsakerna till förnimmelserna eller försöka bli av med dem, utan helt enkelt att lägga märke till dem och släppa dem. Dina tankar kan vandra, men du kan alltid komma tillbaka till din kropps förnimmelser.

Efter att ha gått igenom alla delar av din kropp, återför din uppmärksamhet till din andning och öppna sakta ögonen. Fortsätt din dag mer avslappnad.

2. Kom ihåg att andas träning

Den här övningen hjälper särskilt på dagar då kalendern är särskilt full eller det finns en stressig situation framför dig. Du kan till och med ställa in en påminnelse på din telefon om att öva på att andas med vissa intervall.

Under dagen, stanna där du är i 1-3 minuter, fokusera på andningen. Andas in genom näsan för ett antal fyra, håll andan för ett antal av två och andas ut genom munnen för ett antal av sex. Upprepa tills du känner dig avslappnad.

3. Var närvarande övning

Denna sinnesövning hjälper till att vara närvarande i nuet. Plocka upp ett föremål. Det kan vara en varm kopp kaffe eller te, en nyckelring, ett äpple, en penna eller någon annan sak i närheten.

Titta först på föremålet med ögonen, lägg märke till formerna och färgerna, ljusets variationer på ytorna. Känn föremålet härnäst: är det slätt eller strävt, varmt eller kallt? Luktar föremålet behagligt eller inte? Om det är en dryck eller mat kan du också smaka på det och beskriva smaken i ditt sinne.

Att uppmärksamma något annat än dina vanliga tankar under en kort stund tar hjärnan till nya nervbanor. Detta fräschar upp tänkandet och förbättrar koncentrationen.

Det är mycket möjligt att stress eller utmattning går helt obemärkt förbi om du inte uppmärksammar din egen kropps budskap. Mycket enkla sätt hjälper dig att hålla dig uppdaterad om hur du mår. Du kommer att märka skillnaden väldigt snabbt efter övningarna.

Produkter för en mer avslappnad känsla!

  Lära känna

Edellinen artikkeli Sträckningsinstruktioner för distansarbetare
Seuraava artikkeli Topp 3 av mineraler

Jätä kommentti

Kommentit hyväksytään ennen julkaisua

* Vaaditut tietokentät