Siirry sisältöön
STR Nordic - Ett starkare liv.
STR Nordic - Ett starkare liv.
Nainen oranssissa riippukeinussa

Miltä tuntuu?

Ihmisen mielialat ja tunnetilat vaihtelevat päivän aikana hyvinkin paljon. Kaikkeen tähän ei useinkaan kiinnitä huomiota. Tietoisuuden harjoittelu auttaa tunnistamaan paremmin mitä mieli ja keho tarvitsee. Tähän ei vaadita tuntikausien meditaatiota, vaan jo lyhyt hengitysharjoitus laskee sykettä, rauhoittaa mieltä ja selkeyttää ajatuksia.

 

1. Tiedosta kehosi -harjoitus

Etsi mukava asento istuen tai makuulla. Sulje silmäsi ja keskity hengittämiseen. Aloita kiinnittämällä huomio ensin varpaisiin ja jalkateriin. Tarkastele mitä tunnet: lämpöä, viileyttä, kipua, ärsytystä tai kireyttä? Pysähdy kunkin kehon osan äärelle noin 20 sekunniksi ja jatka matkaa jaloista päälakeen asti.

Tarkoituksena ei ole miettiä tuntemusten syitä tai yrittää päästä niistä eroon, vaan yksinkertaisesti huomata ne ja antaa niiden mennä. Ajatuksesi saattavat harhailla, mutta voit aina palata takaisin kehosi tuntemuksiin.

Käytyäsi läpi  kehosi kaikki osa-alueet, kiinnitä huomiosi jälleen hengitykseesi ja avaa silmäsi hitaasti. Jatka päivääsi rentoutuneempana.

 

2. Muista hengittää -harjoitus

Tämä harjoitus auttaa etenkin sellaisina päivinä jolloin kalenteri on erityisen täynnä tai edessä on jokin stressaava tilanne. Voit jopa laittaa puhelimeesi muistutuksen tietyin väliajoin hengittelyn harjoittelemisesta.

Pysähdy päivän aikana siellä missä olet 1-3 minuutiksi keskittyen hengittämiseen. Vedä sisään ilmaa nenän kautta mielessäsi neljään laskien, pidättele hengitystä kahteen laskien ja hengitä suun kautta ulos kuuteen laskien. Toista kunnes huomaat rentoutuneesi.

 

3. Ole läsnä -harjoitus

Tämä aistiharjoitus auttaa olemaan hetkessä läsnä. Ota käteesi jokin esine. Se voi olla lämmin kuppi kahvia tai teetä, avainnippu, omena, kynä tai mikä tahansa muu lähellä oleva asia.

Tarkastele esinettä ensin silmilläsi, havaitse muodot ja värit, valon vaihtelut pinnoilla. Tunnustele esinettä seuraavaksi: onko se sileä vai karhea, lämmin vai kylmä? Tuoksuuko esine miellyttävältä vai ei? Mikäli kyseessä on juoma tai ruoka, voit myös maistella sitä ja kuvailla makua mielessäsi. 

Johonkin muuhun kuin omiin tavanomaisiin ajatuksiin huomion kiinnittäminen vähäksi aikaa vie aivot uusille hermoradoille. Tämä virkistää ajattelua ja parantaa keskittymiskykyä.

 

On hyvin mahdollista, että stressi tai uupumistila jäävät kokonaan huomaamatta, jos ei pane merkille oman kehonsa viestejä. Hyvin yksinkertaiset keinot auttavat olemaan ajantasalla omasta olosta. Eron huomaa hyvin äkkiä harjoitusten jälkeen. 

 

 

 Tuotteita rennompaan oloon!

 Tutustu

 

Edellinen artikkeli Etätyöläisen venyttelyohjeet
Seuraava artikkeli Kivennäisaineiden top 3

Jätä kommentti

Kommentit hyväksytään ennen julkaisua

* Vaaditut tietokentät