Siirry sisältöön
STR Nordic - Ett starkare liv.
STR Nordic - Ett starkare liv.
Tue niveliä tehokkaasti – Vinkit kesäliikuntaan!

Stöd dina leder effektivt - Tips för sommarträning!

Lederna håller oss i rörelse, därför måste man ta särskild hänsyn till deras hälsa. Ledhälsan kan främjas naturligt genom träning, och du kan hitta en sport som passar dig genom att träna på en mängd olika sätt. Dessa tips kommer att hålla dina leder friska!


Regelbunden och mångsidig träning

Regelbunden träning är avgörande för ledhälsa. Men för att undvika att belasta lederna måste rörelsen vara mångsidig, så det är viktigt att variera sport. Simning är till exempel en utmärkt sport för ledhälsa.

En simmande
Simning passar nästan alla, oavsett ålder och ledernas kondition, eftersom det tar bort stress från lederna vid träning och utvecklar musklerna på ett mångsidigt sätt.

Undvik överansträngning

Rörelse som är för effektiv eller för mycket kan belasta lederna. Idrott ska alltid passa ens nivå för att undvika överansträngning och andra hälsoproblem.

Till exempel på sommarens cykelturer bör du komma ihåg vilka avstånd och tramptakt som passar dig.


Ta hand om viktkontroll

Att vara överviktig belastar lederna mycket. För stor belastning på lederna gör det svårt att röra sig och kan leda till artros. Viktminskning behöver inte vara stor, för även en liten förändring stödjer ledernas välbefinnande. Regelbunden välgörande träning håller normal vikt och därmed ledhälsa.

Stugsommaren erbjuder många möjligheter till nyttig motion, som att klippa gräsmattan och sköta grönsaksträdgården.


Ta hand om dina leder efter träning

Även efter normala sportprestationer måste du komma ihåg den nödvändiga eftervården. Speciellt efter att ha tränat i varmt sommarväder kan känslan av kyla i lederna få dig att må bättre.

En kall dyna eller ett dopp i en sval sjö hjälper till att lindra ledsvullnad och smärta.

STR Nordic säljer kosttillskott av hög kvalitet som stödjer skelett och leder

  Ta reda på det här!

Läs mer om ämnet på Suomen Terveysravinnos näringsexpert Juhana Harjus blogg.

Edellinen artikkeli Tips för att sköta vätskebalansen
Seuraava artikkeli Ljusa vårdrinkar!

Jätä kommentti

Kommentit hyväksytään ennen julkaisua

* Vaaditut tietokentät