Siirry sisältöön
STR Nordic - Ett starkare liv.
STR Nordic - Ett starkare liv.
Stressinhallinta_nainen joogaa rannalla

Stresshantering förbättrar sömnkvaliteten

Tillräcklig och högkvalitativ sömn är ett grundläggande mänskligt behov, men ofta försvagar stressen i samband med livssituationen sömnkvaliteten.

Långa arbetsdagar och konstant sysselsättning kombinerat med hushållning och familjeliv kan skapa stress vilket påverkar insomningen och sömnkvaliteten negativt även om det finns en önskan om att sova tillräckligt.

Stress och dålig sömn skapar lätt en otäck cykel: stress försämrar sömnkvaliteten och sömnlöshet ökar stressen.

Däremot kan sömnkvaliteten påverkas genom att ta itu med stressfaktorer inom olika områden i livet.

Det är värt att sträva efter en regelbunden dygnsrytm, eftersom "social jetlag fatigue", det vill säga trötthet till följd av till exempel stora rytmförändringar mellan vardag och helg, belastar kroppen onödigt ( Forbush et al. 2017 , s. A396 –397).

Å andra sidan bör överdriven övervakning undvikas, eftersom sömnbrist försämrar koncentration, minne och mental prestation ( Alhola & Polo-Kantola 2007 ), vilket ytterligare kan öka stressen.

stress och sömn

Att dela bekymmer med nära och kära, regelbunden motion, läsning och att undvika hetsiga sociala medier-konversationer och överdriven alkoholkonsumtion kan också hjälpa till att sänka stressnivåerna.

Även om att titta på filmer, serier och onlinevideor kan ta tankarna från dina bekymmer, bör du också undvika dem innan du går och lägger dig, eftersom det blå ljuset från enheternas skärmar gör det svårt att somna ( Bonmati-Carrion 2014 ).

Du kan också påverka stressnivån genom att ställa realistiska förväntningar på dig själv och andra i arbetslivet. Misstag bör också tillåtas. Arbetsvägledning kan vara till hjälp i en situation där arbetsbelastningen verkar för stor eller arbetsuppgifterna är vaga.

Humor kan minska stressen avsevärt. All stress är inte dålig för en person, men du bör lära dig att hantera stress. Det har också stor effekt på sömnkvaliteten. ( Mattila 2018. )

Vissa adaptogena och lugnande tillskott, såsom ashwagandha , rosenrot och melatonin , kan också stödja stresshantering och god sömn.

- Thomas

STR Nordic säljer produkter som stödjer stresshantering och sömnkvalitet

  Beställ här!


Den här artikeln har tagits fram i samarbete med Terveempi.fi , en webbplats specialiserad på kosttillskott.

Edellinen artikkeli Vad är berberin?
Seuraava artikkeli Hur främjar man ledhälsa naturligt?

Jätä kommentti

Kommentit hyväksytään ennen julkaisua

* Vaaditut tietokentät