Siirry sisältöön
STR Nordic – Vahvempi elämä.
STR Nordic – Vahvempi elämä.
Tue niveliä tehokkaasti – Vinkit kesäliikuntaan!

Tue niveliä tehokkaasti – Vinkit kesäliikuntaan!

Nivelet pitävät meidät liikkeellä, jonka vuoksi niiden terveydestä täytyykin pitää erityistä huolta. Nivelterveyttä voi edistää luonnollisesti liikunnan avulla, ja itselleen sopivan liikuntalajin voi löytää liikkumalla monipuolisesti. Näillä vinkeillä pidät nivelesi terveinä!


Säännöllinen ja monipuolinen liikunta

Säännöllinen liikunta on välttämätöntä nivelterveydelle. Nivelten rasittumisen välttämiseksi liikkumisen täytyy kuitenkin olla monipuolista, joten on tärkeää vaihdella liikuntalajeja. Esimerkiksi uinti on erinomainen laji nivelterveydelle. 

 

Uiva mies
Uinti sopii lähes jokaiselle iästä ja nivelten kunnosta huolimatta, sillä se poistaa rasitusta niveliltä liikuntasuorituksen aikana ja kehittää lihaksia monipuolisesti.

Vältä ylirasitusta

Liian tehokas tai määrältään suuri liikkuminen voi rasittaa niveliä. Urheilun pitäisi aina olla omalle tasolle sopivaa, jotta välttyy ylirasitukselta ja muilta terveysogelmilta.

Esimerkiksi kesän pyöräretkillä kannattaa muistaa itselleen sopivat välimatkat ja polkemistahti.


Huolehdi painonhallinnasta

Ylipaino on suuri rasitus nivelille. Liika rasitus nivelillä vaikeuttaa liikkumista ja voi johtaa nivelrikkoon. Painonpudotuksen ei tarvitse olla suurta, sillä pienikin muutos tukee nivelten hyvinvointia. Säännöllinen hyötyliikunta ylläpitää normaalipainoa ja sitä kautta nivelterveyttä.

Mökkikesä tarjoaa monia mahdollisuuksia hyötyliikunnalle kuten ruohonleikkuuta ja kasvimaan hoitamista.


Hoida niveliä liikunnan jälkeen

Normaalinkin liikuntasuorituksen jälkeen täytyy muistaa tarpeellinen jälkihoito. Varsinkin kesän kuumalla säällä suoritetun liikunnan jälkeen kylmän tunne nivelillä voi helpottaa oloa.

Kylmätyyny tai pulahdus viileään järveen auttaa lievittämään nivelten turvotusta ja kipua.

 

 

STR Nordic myy laadukkaita luustoa ja niveliä tukevia lisäravinteita

 Tutustu tästä!

Lue lisää aiheesta Suomen Terveysravinnon ravintoasiantuntija Juhana Harjun blogista.

Edellinen artikkeli Vinkkejä nestetasapainosta huolehtimiseen
Seuraava artikkeli Hehkeät kevätjuomat!

Jätä kommentti

Kommentit hyväksytään ennen julkaisua

* Vaaditut tietokentät